8 Mart 2013 Cuma

Anne Sütü Telaşı!!

     Bebeğini kucağına sağlıkla almış her kadının kendine ilk sorusu,dile getirmese bile aklından bir anlığına geçen cümle şu olmalı "Sütüm bebeğime yetecek mi?" İlk telaşımız bebeğimizi doyurmak. Bu annelere öyle mucizevi bir şekilde bahşedilmiş ki,güdüsel olarak bebeği doyurmaya programlanmışız.
     Bebeğinizin her ağlamasını ilk etapta açlığa yormanız kaçınılmaz, ki zaten yenidoğanlarda ağlamanın ilk sebebi olarak açlık düşünülmeli...Ama unutmayın ki bebeğinize vereceğiniz ilk süt, yani kolostrum, ki kendisi alışılmış süt renginde değil de açık sarımsı renkte oluyor, bebeğinizin bağışıklığı için çok önemli. Bu yüzden; sütünüzün gelmediğini düşünüyorsanız bile; bebeğinizi kucağınıza aldığınız ilk andan itibaren onu sık sık,o istedikçe emzirmeniz çok önemli.Bu aynı zamanda sütünüzün de gelmesini sağlayacaktır.
     Ben Derin'i kucakladığımda, daha önce o anın hayalini kurmaya çalışmış olsam da kurmayı beceremediğim;nasıl olacak şu emzirme olayı diye düşündüğüm ve biraz da çekindiğim halde, programlanmış gibi hemen emzirmeye başladım. Şanslıydım sütü beklemedik, sezaryen olmasına rağmen sütüm gelmişti. Gerçi ben hala anlamış değildim, hemşire sıkıyor ve "İşte bak, sütün var." diyordu ama beyaz renkli bir sıvı göremediğimden olsa gerek pek tatmin olmuyordum. Derin'in sarılık olmasından korkuyordum, az sıvı alan bebeklerde olabileceğini duyduğum için neredeyse Derin'i hiç bırakmadan emzirdim diyebilirim. Çok şükür ki sarılık filan olmadı. Eve döndüğümüzde de gayet iyi hissediyordum, göğüs ucu yaraları hariç. Bu yaralar da yanlış emme tekniğinden oluyormuş.Bebeğin, sadece meme ucunu değil, kahverengi kısmın tamamına yakınını ağzına alıp öyle vakum yapması gerekiyormuş. Ama bebek acemi,anne acemi ortaya sızlayan ve çatlayan meme uçları çıkıyor işte! Lansinoh kremi hamileliğimin son birkaç haftasından beri kullanmama ve her emzirme sonrası sürmeme rağmen hiç etkisini göremedim.Fakat Mustela kesinlikle iyi geldi.
     İlk hafta kontrolümüzde, 4360 gram doğmuş olan Derin, sadece 260 gram vererek, 4100 grama düşmüştü ki bu doktor için çok iyi bir rakamdı. Bana sütümün iyi olduğunu, nasıl besleniyorsam öyle devam etmem gerektiğini söyledi. Bol sıvı alıyordum,su, meyve suyu,çorba,komposto ve kuru incir yiyordum. Moralim tavan yapmıştı tabi ve dolayısıyla süt konusunu dert etmiyordum.
     Derin çok gazlı bir bebek, hatta koliği de var.İlk zamanlar saç kurutma makinesiyle uyuyorduk ve gazdan sürekli ağlıyordu. Bu ağlamaları çoğu zaman açlığa yormuyordum. Derken Derin 25 günlükken gözü çapaklanmaya ve akmaya başladı. Hemen doktora götürdük. Yenidoğanlarda olabilen bir durummuş,göz kanalı tıkalı oluyormuş. Basit bir göz damlası ve göz pınarlarına yapılacak masajla geçeceğini söyledi doktor ve Derin'in kilosuna da bakmak istedi.Terazide 4360 rakamını görünce şok oldum.Nasıl olur çocuk zaten 4360 gram doğmuştu. Doktor bir yandan bana "Emin misin? Doğum kilosunu yanlış hatırlıyorsun herhalde, bu çocuk kilo vermiş gibi görünmüyor" diyordu ama ben şaşkına dönmüştüm.Tabi ki doğum kilosunu yanlış hatırlamıyordum,ama nasıl bu kadar az kilo aldığına da anlam veremiyordum. Doktor daha sonra aklımı karıştıran ve benim üzüntüden doğru dürüst dinleyemediğim bir sürü şey anlattı.Derin infantil kolikmiş,kilo alamamasının sebebi idrar yolu enfeksiyonu da olabilirmiş, idrar tahlili yaptırsam iyi olurmuş,bir hafta gözlem yapar eğer kilo alımı bu şekildeyse mamaya başlarmış vs...Doktordan ağlayarak çıkınca eşim dayanamadı ve gel başka bir doktora daha gidelim dedi.Daha önceden arkadaşımızın tavsiye ettiği başka bir doktorda aldık soluğu.Orda da tartılan Derin 4400 gram geldi, fakat idrar yolu enfeksiyonu gibi beni korkutan bir şey söylemedi doktoru.Bir hafta gözlemleme kararı aldık,bol sıvı almamı,still tee içmemi tavsiye etti.Eve döndüğümde artık "sütüm yetmiyor" endişesi taşıyan bir anneydim!Bravo! Bu moral olarak daha fazla çökmenize,olan sütünüzün de azalmasına sebep oluyor.
     O bir hafta boyunca, daha önceden sadece sıvı içerek arttırmaya çalıştığım sütümü, soğan ve tahin helva yiyerek arttırmaya çalıştım.Kızım o hafta 260 gram aldı,ki bu normaldi.Doktor böyle devam edelim 10 gün sonra bir daha bakalım dedi.Çok sevinmiştim.Soğan yemeyi midemi çok kötü yaptığı ve Derin'e de gaz yaptığı için bıraktım.Soğanla bir alakası var mı bilmiyorum ama malesef 10 gün sonra 170 gram almıştı ve günde 60 cc mama ile başladık.Bundan da 15 gün sonra gittiğimizde hala kilo alımı çok yavaştı ve sonuç, geldiğimiz nokta günde 240 cc mama...
     Ben yılmadan,bıkıp usanmadan sütü arttırmanın yollarını arıyorum.Derin'e de mümkün olduğunca mamayı kaşıkla yediriyorum,emmeyi bırakmasın diye.Sütüm bazen az bazen daha iyi..Ama aslında moral olarak çok yorgun ve bitkin hissediyorum kendimi.
     Anne sütünü arttırmak için denediklerimi de bir sonraki yazımda yazacağım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder